کد خبر: ۳۲۳۲۲
|
۱۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

باید تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد|شبکه ملی اطلاعات سدی بزرگ در برابر حملات سایبری

کارشناسان براین باورند که در حال حاضر چاره‌ای جز راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نداریم؛ چراکه شبکه ملی اطلاعات در جهت کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت و ارائه خدمات مناسب، امن و ارزان در فضای مجازی برنامه ریزی شده است تا از این طریق بتوان مانعی بزرگ را برای حملات سایبری ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر حملات سایبری در حوزه‌های مختلف فضای مجازی افزایش یافته به گونه‌ای مدام اکثر کشور‌ها با این حملات (جنگ نرم) تهدید می‌شوند. بعضی از کشور‌ها برای مقابله با این تهدید‌ها تدابیری اندیشند که از جمله ان ارتقای زیرساخت شبکه‌های اینترنتی است.

می‌توان گفت که امروزه تاثیرات انقلاب صنعتی چهارم در فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب شده در عرصه جاسوسی، امکانپذیری و گستردگی دسترسی به اطلاعات حساس و راهبردی کشور‌های مختلف، با کمترین هزینه و زمان فراهم شود. در واقع فضای سایبر این امکان را برای بازیگران مختلف از جمله دولت‌ها فراهم کرده تا با کمترین نیروی انسانی و هزینه، عملا بیشتر ابعاد و حوزه‌های مختلف یک کشور را رصد کنند و اطلاعات لازم و حساسی را به دست آورند. به عنوان مثال طی چند روز گذشته شاهد حملات سایبری به یکی از سایت‌های خبری بودیم که اطلاعات محرمانه و سیاسی در دسترس دیگران قرار گیرد.

این حملات نه تنها در حوزه سیاسی بلکه در بخش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی نیز رخ می‌دهد. مسئولان این بخش باید هوشیارانه عمل کرده و با اتخاذ تدابیر با این گونه حملات مقابله کنند.

به گفته یکی از کارشناسان افزون بر قوانین، یکی دیگر از راهکار‌های اساسی کشور‌های پیشرفته برای حفاظت از داده‌ها در فضای مجازی، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است که راه اندازی این شبکه را می‌توان در کشور‌های مختلف دنیا مثل آمریکا، چین، روسیه، کره جنوبی، انگلیس، کره شمالی، آلمان و فرانسه مشاهده کرد.

براساس این گزارش کارشناسان معتقدند که در حال حاضر چاره‌ای جز راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نداریم و تا زمانی که این شبکه را در کشور نداشته باشیم، داده‌ها و اطلاعات موجود در فضای مجازی تحت حاکمیت ملی نیست و به زبان ساده کنترلی بر محتوای خود نداریم. یعنی بخش فضای مجازی موجود در داخل کشور برای خودمان نیست.

لازم به ذکر است که شبکه ملی اطلاعات در راستای کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت و ارائه خدمات مناسب، امن و ارزان در فضای مجازی طرح‌ریزی شده است. این شبکه، دارای فرصت‌های فراوانی ازجمله تسریع در عرضه محتوا، اطلاعات و دانش، تسهیل و فراگیری خدمات الکترونیکی، کاهش هزینه‌ها، افزایش سلامت اداری، ایجاد و استفاده از موتور جستجو، شبکه‌های اجتماعی، رایانش ابری بومی و... است.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی